Fiscale attesten blijven een hot topic in het land van KampAdmin support. Hieronder bundelen we de meest gestelde vragen van de afgelopen periode.
1. Waarom verschijnt het fiscaal attest van een deelnemer niet?
Controleer het volgende:
- Is de inschrijving betaald? (Staat het vinkje 'betaald' aan?)
- Was de deelnemer jonger dan 14 jaar tijdens de activiteit?
- Is het fiscaal attest ingeschakeld bij de activiteit?
- Zijn de rijksregisternummers (RRN) correct ingevuld bij de deelnemer en boeker?
- Zijn er nog fiscale attesten die niet worden gegeneerd of is het een losstaand geval? Controleer dan of alle instellingen correct staan ingevuld (zie artikel deelname en fiscaal attest)
Staat alles toch correct ingevuld: (her)geneer het attest via de actieknop bij de inschrijving.
Komt het attest toch niet tevoorschijn? Neem dan contact op met KampAdmin via een supportticket.
2. Het jaartal op het attest klopt niet – wat nu?
Het jaar op het fiscaal attest is steeds het jaar van betaling, niet van de activiteit. Dit is een wettelijke vereiste en geldt ook bij gespreide betalingen:
- Betaald in 2023 voor een kamp in 2024? Dan hoort het bij aanslagjaar 2023.
- Gespreid betaald? Dan telt de eerste betaling.
Kijk even op het profiel van de ouder bij de betalingspagina. Daar kan je gemakkelijk zien wanneer de betalingen gebeurd zijn. Hiervoor log in je in als ouder.
Attesten met "fout" jaartal kunnen enkel gecorrigeerd worden via een belastingherziening door de ouder. Meer uitleg vind je in het artikel over elektronische verzending.
3. Er is een fout op het attest (foute naam, omgewisselde voornaam, verkeerd ouderprofiel)
Veel fouten zijn gelinkt aan onvolledige of foutieve gegevens:
- Verkeerd adres? Pas het profiel van de boeker aan en genereer het attest opnieuw.
- Verkeerde naam? Pas het profiel aan en genereer het attest opnieuw.
- Staat het attest op de verkeerde boeker? (Enkel aanpasbaar als het kind effectief fiscaal ten laste staat van die ouder en de betaling ook is uitgevoerd door die ouder.)
- Bespreek eerst(!) met de ouders wat de gewenste situaties is. De mogelijke opties zijn:
- Indien er één profiel is en blijft: de gegevens van de ouder correct zetten op de ouder waarbij de kinderen ten laste zijn. Je kan eventueel een tweede mailadres toevoegen, waardoor de meeste info naar beide mailadressen verstuurd zal worden.
- Is er een tweede profiel? Pas dan de boeker bij de inschrijving én betaling aan naar de 'juiste' ouder.
- Heb je andere (complexere) gezinssituatie? Lees dan het artikel: Wat als ouders gescheiden zijn?
- Is het een algemeen profiel van een instelling? Lees dan het artikel: Inschrijvingen door OCMW's, VZW's...
- Geneer het attest opnieuw nadat je de wijzigingen hebt doorgevoerd.
- Bespreek eerst(!) met de ouders wat de gewenste situaties is. De mogelijke opties zijn:
- Zijn de gegevens van jouw organisatie verkeerd? Controleer daarvoor de instellingen of neem contact op met KampAdmin. Lees ook even het artikel: Fiscale en deelname-attesten
4. Er ontbreken attesten in de export
Attesten verschijnen enkel als:
- Het fiscaal attest gegenereerd werd bij de inschrijving en dus aan alle voorwaarden daar voldoet. (Zie hierboven bij 1)
- De betaling in het correcte jaar gebeurde. (Zie hierboven bij 2)
Twijfel je? Stuur een linkje naar een voorbeeldinschrijving zodat we kunnen nakijken waar het knelt.
5. Wat met annulaties na het genereren van een fiscaal attest?
Bij een annulatie wordt het attest automatisch verwijderd uit het dashboard van de ouder en uit de Belcotax-export (om je digitale aangifte te doen).
Let op: het attest kan al per e-mail zijn verstuurd. Je kan overwegen om attesten pas te verzenden na het afronden van alle administratie.
5. Attesten voor personen met een beperking
Momenteel biedt KampAdmin geen specifieke ondersteuning voor uitzonderingen buiten de standaardcriteria (bv. ouder dan 14 jaar met recht op verhoogde tegemoetkoming). In zulke gevallen wordt aangeraden om manueel een attest te voorzien.
Hoe je een attest manueel aanmaakt en een link naar een modeltemplate, vind je in het artikel: Fiscale en deelname-attesten.
6. Kunnen we fouten sneller opsporen?
We raden aan om hiervoor al een voorbereiding te doen doorheen het volledig jaar. Maak hiervoor weergaves aan op basis van de verschillende fouttypen:
- Gebruik de tags die automatisch worden toegekend aan personen met een fout:
rijksregisternummer-ongeldig
rijksregisternummer-conflict-geboortedatum
rijksregisternummer-ouder-te-jong
- Filter op "Rijksregisternummer Status ⚡ = in te vullen" om ouders zonder ingevuld RRN op te sporen.
- Controleer op ontbrekende postcodes door te filteren op 'stad = leeg' bij ouders.
De tags verdwijnen automatisch zodra de fout is rechtgezet.
Let op: één ouder met een fout kan tot meerdere inschrijvingsfouten leiden. Het aantal unieke personen met een tag kan dus lager liggen dan het aantal fouten in het exportbestand.
Heb je nog een andere vraag over fiscale attesten? Maak gerust een supportticket aan.